Friday, October 19, 2012

Istimewanya Rayaku Tahun ini....

Awwalul kalam dengan salam, Buat junjungan Khairal Anam,Dalam selawat yang disulam , Alur zikir memuji Sohibul 'Alam.

Tak sampai seminggu lagi ummat Islam akan menyambut Hari Raya Aidiladha.
AIDILADHA yang dirayakan pada 10 Zulhijah adalah tanda pengorbanan Nabi Ibrahim dan anaknya Ismail mentaati perintah Allah. Ia juga simbol perpaduan ummah apabila setiap tahun umat Islam berhimpun di Makkah untuk menunaikan ibadat haji. Pasti ramai yang dah tahu mengenai dengan lebih mendalam lagi mengenai ibadah korban dan Aidiladha. Berbalik kepada tajuk entry kali ini, raya tahun ini sangat berbeza dengan raya sebelumnya...

Tahun ini, pertama kalinya aku diminta untuk menggantikan seorang insan yang cukup aku kagumi. Aku diminta untuk menggantikan beliau membaca khutbah Hari Raya Aidilfitri. Dan untuk Hari Raya Aidiladha akan datang juga, aku diminta membaca khutbah sekali lagi. Insan yang aku kagumi itu ialah ayah Permata Hati aku. Beliau seorang Imam dan ayah yang berjaya mendidik anak-anak menjadi insan berjaya. Pada mulanya rasa gugup dan gementar. Alhamdulillah, aku dapat melaksanakan tugas itu dengan baik. Aku harap akan berjalan lancar juga akan datang. Aku akan cuba lakukan yang terbaik untuk Permata Hatiku dan keluarganya.

Selain itu, raya tahun ni juga aku beraya di rumah Permata Hati. Rasa segan pada keluarganya pada awalnya dapat diatasi sedikit demi sedikit dan sekarang pun masih lagi segan. Tahun sebelumnya, Hari Raya aku cukup ringkas. Pergi solat hari raya, balik bermaafan dengan ibu dan saudara terdekat. Tahun ini, aku dapat merasai meriahnya raya di rumah Permata Hatiku. Berada dalam keluarga yang besar dan ceria, aku sangat gembira. Aku berdoa agar dapat menjadi sebahagian daripada keluarga itu. Tahun depan kena beri duit raya dah.Hehehe. Suka melihat keceriaan dan kebahagiaan yang terpancar.

Perasaan gembira dan bahagia sebegini amat aku rindui. Terima kasih yang tidak terhingga kepada Permata Hatiku. Aku juga berkesempatan menziarahi pusara ayahnya . Rasa sedih menyelubungi hatiku. Aku teringin sangat untuk menuntut ilmu daripada ayahnya. Namun, Allah lebih sayangkannya. Raya tahun ini sangat istimewa bagiku. Pengalaman dan perasaan yang ku peroleh tahun ini amat bermakna. Terima kasih, terima kasih, terima kasih. Permata Hatiku, adalah kurniaan Allah yang sangat istimewa. Nanti tahun depan, nak beri duit raya istimewa deh. :-)

Raya yang akan tiba nanti, aku berharap dapat melaksanakan permintaan dengan baik. Tatkala kita mengenang pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail, kita juga harus mengenang pengorbanan ibu bapa kita. Kadang-kadang, setiap pengorbanan itu tidak dirasai tetapi mungkin akan dirasai setelah insan yang berkorban itu pergi meninggalkan kita selamanya. Setiap pengorbanan, perlu dihiasi dengan penghargaan. Semoga kita semua beroleh kebahagiaan dan kesejahteraan. Ingatlah, setiap apa yang kita ada adalah SEGALANYA MILIK-MU YA ALLAH...sentiasalah bersyukur.