Sunday, August 16, 2009

Mana Yang Lebih Banyak Mencatat?

Awwalul kalam dengan salam, Buat junjungan Khairal Anam,Dalam selawat yang disulam , Alur zikir memuji Sohibul 'Alam,

Hari ini dunia semakin kebimbangan dengan kerakusan wabak H1N1 yang meragut banyak nyawa.Di Malaysia sendiri sehingga semalam(16/08/09),kematian akibat virus ini telah mencecah angka 62 orang.Pada entri yang lepas,sy telah mengatakan bahawa kita perlu mengambil langkah menjaga "kebersihan" iman kita. Kali ini sy sekadar mahu 'menjemput' kalian untuk sama-sama kita menilai diri kita.Cuba ambil beberapa minit dan renungkan,adakah malaikat Raqib yang mencatat amalan baik kita lebih banyak mencatat berbanding malaikat Atib yang mencatat amalan buruk kita?
Tepuk dada,tanya iman...Jika malaikat Atib yang banyak mencatat,cuba bayangkan keadaan kita di Mahsyar kelak.Kita mahu 'setiausaha' yang mana catat lebih banyak? Adakah kita mampu mencapai puncak Nasuha kepada Ilahi? Jawapannya terletak kepada kita. Kita perlu berusaha mempertingkatkan 'antibodi' iman kita dan meningkatkan 'sistem imun' taqwa kita kepadaNya.
Wabak yang melanda kita pada hari ini sepatutnya membuka mata hati kita untuk menambahkan ketaqwaan kita kepada Allah.Memang kita rasa 'tak apa' sebab tidak terjadi kepada keluarga kita,namun jika terkena keluarga kita,apa perasaan kita?Sama-sama kita tanya diri kita dan jawab dengan cebisan iman yang kita ada.Entri ini sekadar renungan untuk sy sendiri dan pembaca sekalian...yakinlah bahawa segala yang berlaku adalah datang dari Empunya Alam.iaitu Allah Azza Wajalla..Marilah kita rayu "SEGALANYA MILIK-MU YA ALLAH"..wassalam...