Saturday, November 19, 2011

2012 is coming....


Awwalul kalam dengan salam, Buat junjungan Khairal Anam,Dalam selawat yang disulam , Alur zikir memuji Sohibul 'Alam.

Beberapa ketika selepas filem 2012 ditayangkan, sibuk manusia mengatakan 2012 adalah akan berlakunya kiamat.Ramai mana manusia yang terpedaya dengan sepak terajang Yahudi dan Kristian.Ramai mana umat Islam secara tidak langsung ke arah mempercayai ramalan kaum Maya,buku ramalan Cina,Nostradamus( salah seorang astrolog Perancis),...tidak ketinggalan juga para ahli astronomi moden yang menyokong ramalan 2012 ini. Kepada umat Islam yang kurang ilmu dan kurang mantap akidahnya, hal ini boleh mempengaruhi mereka....Manakan tidak, dengan tayangan filem 2012, seolah manusia tahu kiamat adalah seperti itu....Saya bukan mahu mengulas tentang filem tersebut dalam entry ini. Saya cuma sekadar berkongsi dan sama-sama mengingatkan diri saya dan kepada kalian tentang kehadiran tahun 2012 yang akan tiba tidak lama lagi.

Perihal bila dan bagaimana berlakunya kiamat adalah HAK ALLAH...

Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang hari kiamat: “Bilakah masa datangnya?” Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan mengenainya hanyalah ada di sisi Tuhanku, tidak ada sesiapa pun yang dapat menerangkan kedatangannya pada waktunya melainkan Dia. (Huru-hara) hari kiamat itu amatlah berat (menggerunkan makhluk-makhluk yang ada) di langit dan di bumi; ia tidak datang kepada kamu melainkan secara mengejut”. Mereka bertanya kepadamu seolah-olah engkau sedia mengetahuinya. Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan mengenai hari kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui”. AL-A'RAF 187.

Nah..jelas sekali kan..ni dalam Qur'an dah tercatat bahawa ia adalah HAK ALLAH...
Kita sebagai manusia dan hamba Allah perlu sentiasa mempersiapkan diri...Usah peduli tentang ramalan atau perkara khurafat yang lain..berpegang teguhlah dengan Al-Qur'an.

Ibnu Katsir mengatakan bahawa firman Allah,”Katakanlah:’Sesungguhnya pengetahuan tentang kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku; tidak seorangpun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia.” Adalah perintah Allah SWT kepada Nabi-Nya S.A.W apabila Baginda S.A.W ditanya tentang waktu terjadinya kiamat maka Baginda S.A.W mengembalikan pengetahuan tentang itu kepada Allah swt. Sesungguhnya Dia lah yang menjelaskan waktu kedatangannya atau mengetahui kejelasan perkara itu dan bila kepastian waktunya. (Tafsir Ibnu Katsir juz III hal 518)

يَسْأَلُكَ النَّاسُ عَنِ السَّاعَةِ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللَّهِ وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ تَكُونُ قَرِيبًا

Ertinya : “Manusia bertanya kepadamu tentang hari berbangkit. Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan tentang hari berbangkit itu hanya di sisi Allah”. dan tahukah kamu (hai Muhammad), boleh Jadi hari berbangkit itu sudah dekat waktunya.” (QS. Al Ahzab : 63)

وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ مَّاذَا تَكْسِبُ غَدًا

Ertinya : “Dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya esok.” (QS. Luqman : 34.

Jadi,ayuh persiapkan diri kita.Tingkatkan iman dan amal kita...Ingatlah kita hanya MENUMPANG bumi Allah...JASAD DAN ROH yang kita guna pakai ini juga HAK ALLAH...Semoga tahun 2012 kita menjadi hamba-Nya yang lebih bertaqwa dari tahun ini. Mungkinkah tarikh 12-12-12 akan menjadi pilihan seperti 11-11-11?
Tahun 2012 juga tahun terakhir penulis dalam pengajian.Selamat menyambut tahun baru.Azam baru, matlamat baru,minda baru.Ingatlah, segalanya milik-Mu Ya Allah...wassalam.